POOLE 09.10.2022, VOOR ONMIDDELLIJKE PUBLICATIE: Muc-Off, de wereldwijde leiders in Fiets en Motorfiets zorg en onderhoud delen de details van hun zevenhonderd uur durende investering in Filippo Ganna's UCI Hour Record succes.

8 oktober 2022 zal de geschiedenis ingaan als een mijlpaal in de wielergeschiedenis. Filippo Ganna's duizelingwekkende Uurrecordafstand van 56,792 km (35,289 mijl), liet de wereld zien wat je kunt bereiken als je ruw talent combineert met toonaangevende data-analyse en een compromisloze voorbereiding.

Muc-OffDe betrokkenheid van INEOS Grenadiers bij het record omvatte in totaal zevenhonderd uur van de tijd van hun onderzoeks- en ontwikkelingsteam. Ze begonnen in mei van dit jaar samen te werken met INEOS Grenadiers Performance Engineer Dan Bigham en ondersteunden zijn nadrukkelijke uurrecordsucces met alles van Aandrijflijn componentenselectie tot de ultrasone optimalisatie van de gebruikte kettingen en kettingringen. Na maanden van testen, leren en verfijnen en met een uurrecord op zak, veranderde Bigham van rijder terug in Performance Engineer en gebruikte hij de kennis die hij en Muc-Off hadden verzameld om Ganna te ondersteunen bij het neerhalen van zijn eigen record.

Het resultaat van hun inspanningen was een keten die meer dan 30% efficiënter was dan de voorraadcomponent en 7% efficiënter dan de geoptimaliseerde keten die voor het Bigham-record werd geleverd.

Exclusief voor zijn record werd een unieke coating aangebracht op Ganna's achtertandwiel, een element dat Muc-Off kon testen en ontwikkelen in de periode van twee maanden na Bighams poging. De materialen waaruit de coating bestaat, blijven een goed bewaard geheim, maar Muc-Off heeft bevestigd dat tijdens tests met gesmeerde contactdruk in hun tribo-lab, het gecoate achtertandwiel een 52% lagere wrijvingscoëfficiënt opleverde in vergelijking met de kale stalen versie die Bigham gebruikte. De prestatietest op hun dynamometer, die de prestaties op het circuit simuleert, toonde een uiteindelijke afname in wattageverlies van 4,2%.

"Ik heb de afgelopen maanden zo nauw samengewerkt met Muc-Off . Hun toewijding en passie voor Aandrijflijn optimalisatie en hun focus op het leveren van efficiëntie is ongeëvenaard. Ze hebben maar liefst 87 meter aan mijn record toegevoegd en om dan met een nieuwe innovatie te komen zoals de coating van het achtertandwiel, waardoor Filippo nog eens 7% aan efficiëntie won, is een bewijs van hun vasthoudendheid om te presteren. Zevenhonderd uur is een ongelooflijke tijdsinvestering en ik ben blij dat hun inspanningen beloond worden met deze Uurrecordprestatie." Dan Bigham, Performance Engineer bij INEOS Grenadiers.

Het grootste deel van de zevenhonderd uur die Muc-Offinvesteerde, ging vooraf aan de testfase. Voordat het testen kon beginnen, moest het team nieuwe naven ontwerpen en fabriceren voor hun dynamometer om te voldoen aan de nieuwe normen voor centrale vergrendeling en rupsdraad. Gezien het krappe tijdschema voor INEOS nam Muc-Off tekeningen van de gekozen naaf, ontwierp deze opnieuw in CAD en produceerde 3D-geprinte testversies van de naaf om hun effectiviteit te bepalen, voordat het team zich committeerde aan de productie van de definitieve stalen versie.

Nadat het team de stalen naaf en de verschillende fiets onderdelenopties had ontvangen, begon het selectieproces voor de onderdelen, inclusief het testen van elke combinatie van ketting, tandwiel en kettingring, waarbij de tests meerdere keren moesten worden uitgevoerd om de resultaten te verifiëren. Voeg daarbij negen rondes van Muc-Off's elf stappen tellende ultrasone optimalisatieproces met behulp van Ludicrous AF, dat bijna vijfentwintig uur in beslag nam om te voltooien voor elk van de vier geleverde kettingen, en je begint de tijdsinvestering te begrijpen die nodig is om te werken op het toppunt van Aandrijflijn prestaties.

"Ik ben zo trots op het team en op wat er is bereikt. We hebben opnieuw geschiedenis geschreven en dat is te danken aan het harde werk van onze medewerkers en de investeringen die we in technologie hebben gedaan. Sinds 1994 zijn we geobsedeerd door innovatie, met name op het gebied van Aandrijflijn optimalisatie. De afgelopen tien jaar hebben we een ongelooflijk momentum opgebouwd door met de beste teams en atleten samen te werken om speciale momenten te laten plaatsvinden. Dit is weer zo'n speciaal moment en we zullen de ervaring die we hebben opgedaan met het verbreken van dit record gebruiken om de grenzen te blijven verleggen in alles wat we doen." - Alex Trimnell, CEO, Muc-Off.

Met dit laatste succesverhaal kan Muc-Off nu bogen op betrokkenheid met drie Uurrecords, twaalf Grand Tour-overwinningen en een verzameling Olympische, Paralympische en Commonwealth Games-medailles, alleen al in de afgelopen tien jaar.

Dus wat maakt Muc-Off's Aandrijflijn optimalisatieproces zo voordelig?

Het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde merk heeft een ongeëvenaarde toewijding aan wetenschappelijke ontwikkeling laten zien en heeft zwaar geïnvesteerd in toonaangevende apparatuur en expertise, wat hun vermogen heeft ondersteund om toonaangevende niveaus van gegevens en ondersteuning te leveren aan professionele rijders. Sinds 1994 maakt Muc-Off gebruik van geavanceerde testmethoden om de vele bewegende en op elkaar inwerkende oppervlakken te bestuderen die te vinden zijn in fiets kettingen, en de meervoudige aangrijping die optreedt bij relatieve beweging.

Investeringen in belangrijke apparatuur zoals hun TriboLab, dat wordt gebruikt om wrijving en slijtage tot in microscopisch detail te meten, hebben ook een rol gespeeld bij de ontwikkeling van testprotocollen die zijn gebaseerd op herhaalbaarheid en reproduceerbaarheid. Het TriboLab geeft Muc-Off bredere testmogelijkheden, snellere omschakeling tussen configuraties, hogere nauwkeurigheids- en herhaalbaarheidsniveaus en real-time controle en gegevensanalyse. Dit alles is mogelijk dankzij de uitbreidingsmodules, die geschikt zijn voor een grote verscheidenheid aan standaard ASTM-tests, maar ook voor de eigen op maat gemaakte cyclustests, die zijn ontwikkeld via een door de Britse overheid gefinancierd samenwerkingsverband met het National Physical Laboratory (NPL).

Het geheim van Ganna's succesvolle recordpoging zat hem in de methodische en repetitieve aanpak in elke fase van het testproces; run na run leren en verbeteren. Muc-OffGanna's vermogen om consistent uitzonderlijke optimalisatieresultaten te leveren is wat hen onderscheidt van de concurrentie en is een van de belangrijkste redenen waarom ze het favoriete merk zijn van 's werelds beste teams en atleten.

De opbouw en uitvoering van het Uur Record is het bewijs van Muc-Off's obsessie met prestaties. Hun Performance Hub, die te vinden is op Muc-Off.com, beschrijft alle baanbrekende innovaties die plaatsvinden achter de deuren van hun superlab in het Verenigd Koninkrijk. De site bevat verhalen over productontwikkeling en een serie van meerdere hoofdstukken waarin gedetailleerd wordt beschreven wat er allemaal komt kijken bij de ontwikkeling van hun recordbrekende producten - van de apparatuur die wordt gebruikt tot de omgevingsfactoren waarmee rekening wordt gehouden.

Ga voor meer informatie en het volledige verhaal over hun voorbereidingen voor het Uurrecord naar: muc-off.com/pages/performance-hub.

Download Persmap

Download persbericht

Steve Fearn, Global FietsPR & Communications Manager

Over Muc-Off:

In 1991 gingen Rex en Marilyn Trimnell van start met X-Lite UK. Na het ontwerpen en produceren van 's werelds eerste twin crown Fiets vork, creëerde Rex een perfect roze spray om Reinigen zijn kit. Om een lang verhaal kort te maken, Rex's reiniger was het beste sinds gesneden brood, en het duurde niet lang voordat het bekend werd en Muc-Off was geboren.

Snel vooruit naar nu en Muc-Off is nu het go-to merk voor topruiters. En, mocht het je nog niet zijn opgevallen, ze doen tegenwoordig iets meer dan onze originele roze reiniger.